Γιάννης Σγουρός: «Νέοι περίεργοι όροι που περιορίζουν τον ανταγωνισμό σε διαγωνισμούς δημοσίων έργων της Περιφέρειας Αττικής»

Nέοι πρωτοφανείς όροι σε διαγωνισμούς έργων της Περιφέρειας Αττικής έρχονται να προκαλέσουν σοβαρά και εύλογα ερωτηματικά για το εάν τηρούνται οι αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης στις δημόσιες συμβάσεις της περιφέρειας ή εάν ορισμένοι διαγωνισμοί κόβονται και ράβονται ακριβώς στα μέτρα ορισμένων.
Πρόκειται συγκεκριμένα για το μεγαλύτερο έργο συντήρησης οδοποιίας που έχει δημοπρατήσει στην πενταετή θητεία της η απερχόμενη διοίκηση της Ρένας Δούρου με τον τίτλο «Βελτίωση και περιοδική συντήρηση υποδομών στο πρωτεύον αστικό οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Αττικής» με συνολικό προϋπολογισμό 15.000.000€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.
Αντικείμενο του έργου είναι η συστηματική συντήρηση της επιφάνειας κυκλοφορίας των οδικών αξόνων του πρωτεύοντος αστικού οδικού δικτύου αρμοδιότητας Περιφέρειας Αττικής καθώς και η αντιμετώπιση κάθε βλάβης ή φθοράς που θα παρουσιαστεί στο οδικό δίκτυο για συνολική διάρκεια 12 μηνών.
Όπως προκύπτει από τη διακήρυξη του έργου οι επί ποινή αποκλεισμού λόγοι δεν περιορίζονται στους συνήθεις τιθέμενους σε παρόμοιους διαγωνισμούς (π.χ. ποινικό μητρώο, οικονομική επάρκεια, τεχνική καταλληλότητα, ISO) αλλά προχώρησαν ένα βήμα παραπέρα αφού στην παρ. 24. 2 ορίζεται επί ποινή αποκλεισμού: «…το συγκρότημα παραγωγής ασφαλτοσκυροδέματος δεν πρέπει να βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 40 χιλ. σε ευθεία γραμμή από την Αθήνα (πλ. Συντάγματος)».
Πρόκειται για πρωτοφανή και καινοφανή όρο, που δεν έχει τεθεί ποτέ ξανά σε κανέναν διαγωνισμό από τους δεκάδες που εκτελούνται για τη συντήρηση της οδοποιίας στην Αττική, που σε συνδυασμό με τους υπόλοιπους επί ποινή αποκλεισμού όρους περιορίζει τον ανταγωνισμό, κατά ευθεία καταστρατήγηση της εθνικής νομοθεσίας και των κοινοτικών Οδηγιών.
Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγους μήνες η Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (418/2018 Απόφαση) είχε ακυρώσει διακήρυξη της Περιφέρειας για άλλο δημόσιο έργο οδοποιίας στο οποίο ζητούνταν «χωρίς ειδική αιτιολόγηση και δυσανάλογα, σε σχέση με την φύση και το οικονομικό αντικείμενο του υπό δημοπράτηση έργου, αυξημένη οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια και τεχνική και επαγγελματική ικανότητα», γεγονός που σύμφωνα με την απόφαση «περιορίζει υπερβολικά τον κύκλο των εργοληπτικών επιχειρήσεων, οι οποίες, μόνες αυτές, κατά περιορισμό του ανταγωνισμού στο οικείο πεδίο, δύνανται να αναλάβουν το έργο».
Σε σχετικές καταγγελίες για διαγωνισμούς της Περιφέρειας Αττικής έχει προχωρήσει στο παρελθόν και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Έργων.
Σε δηλώσεις του ο Γιάννης Σγουρός επεσήμανε ότι «Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε σε κανέναν να παίζει παιχνίδια με το δημόσιο χρήμα. Είναι η τρίτη φορά μέσα σε λίγους μήνες που σε διαγωνισμούς έργων της περιφέρειας Αττικής απαντώνται όροι αντίθετοι στις αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης που επιβάλλουν οι αρχές της χρηστής διοίκησης και του κράτους δικαίου. Καλούμε εκ νέου την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων και το αρμόδιο Υπουργείο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους να παρέμβουν άμεσα και αυτεπαγγέλτως, ώστε να διερευνηθούν τα όσα συμβαίνουν.
Σύμπτωση επαναλαμβανόμενη παύει να είναι σύμπτωση».

Χρήστος Καραμάνος:
«Με τον υγιή ανταγωνισμό ή με την προχειρότητα;»

Ανακρίβειες χαρακτήρισε τα όσα καταγγέλθηκαν για έργα οδοποιίας της Περιφέρειας Αττικής, ο Αντιπεριφερειάρχης Οικονομικών Χρήστος Καραμάνος και επισήμανε μεταξύ άλλων τα εξής: «Η Περιφέρεια Αττικής σταθερά προωθεί ένα μεγάλο Τεχνικό Πρόγραμμα με 327 έργα συμβατικού κόστους 383 εκατομμύριων ευρώ, με έμφαση στην κάλυψη των ελλείψεων δεκαετιών στις υποδομές της Αττικής αλλά και την ποιοτική εκτέλεση των έργων και τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.
[…] Στους διαγωνισμούς αυτούς περιλαμβάνονται οι αναγκαίοι όροι ώστε οι εργασίες να εκτελούνται ποιοτικά και να σταματήσουν επιτέλους τα φαινόμενα των κακοτεχνιών, που πολλές φορές συμβαίνουν μόλις μικρό χρονικό διάστημα μετά την εκτέλεση των έργων. Στους όρους, λοιπόν, του διαγωνισμού περιλαμβάνεται α) η απαίτηση να είναι διαθέσιμα τα μηχανήματα για την εκτέλεση των έργων β) το ασφαλτικό συγκρότημα να διαθέτει όλα τα σύγχρονα πιστοποιητικά ποιότητας και επίσης να βρίσκεται σε απόσταση τέτοια που ο χρόνος μεταφοράς να μην επηρεάζει την ποιότητα του ασφαλτικού υλικού. Σημειώνεται ότι ο συγκεκριμένος όρος, που αφορά απόσταση 40 χιλιομέτρων σε ευθεία γραμμή (και όχι σε διαδρομή δρόμου) καλύπτει όλη την Αττική και τμήματα των γειτονικών Νομών. Είναι κατανοητό ότι μεγαλύτερος χρόνος μεταφοράς βλάπτει την ποιότητα του ασφαλτικού υλικού. Μάλιστα στην περιοχή της Αττικής υπάρχουν πάνω από έξι (6) τέτοια συγκροτήματα, με τα οποία μπορούν να συνεργασθούν όλοι ανεξαιρέτως οι ενδιαφερόμενοι να συμμετέχουν στον διαγωνισμό, είτε 10 είναι αυτοί είτε 20 είτε 30. Προφανώς, λοιπόν, δεν υφίσταται κανένας περιορισμός του ανταγωνισμού, αντίθετα τίθενται κανόνες και εχέγγυα ποιότητας, δηλαδή διασφαλίζονται συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού – κι αυτό προφανώς στεναχωρεί όσους θήτευσαν στις παρελθούσες δεκαετίες της προχειρότητας και της αδιαφορίας για τις κοινωνικές ανάγκες.[…]».

Την άμεση παραίτηση του αντιπεριφερειάρχη
επί των Οικονομικών ζητά ο Γ. Σγουρός

Την άμεση παραίτηση του αντιπεριφερειάρχη επί των Οικονομικών της Περιφέρειας Αττικής και την απόσυρση της επίμαχης διακήρυξης για τη συντήρηση της οδοποιίας του πρωτεύοντος αστικού δικτύου προϋπολογισμού 15 εκ. € ζητά ο Γιάννης Σγουρός υπό το βάρος των σοβαρότατων αποκαλύψεων για όρους που νοθεύουν τον ανταγωνισμό.
[…] Στην γενικόλογη απάντησή του ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης δεν δίνει καμία εξήγηση για τα γεωγραφικά όρια που τέθηκαν, από ποια διάταξη νόμου ή κοινοτική οδηγία απορρέουν και πως είναι δυνατόν να συνδέεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών με την απόσταση από την … πλατεία Συντάγματος!!!

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ της Γλυφάδας, 10 Νοεμβρίου 2018]